Op 2 februari 2011 is de langverwachte heraanleg gestart. Het kruispunt is een van de gevaarlijkste in het zuiden van Antwerpen. Anderhalf jaar lang zullen alle chauffeurs daar omleidingen moeten volgen. Het agentschap Wegen en Verkeer voorspelt grote verkeershinder.
Het kruispunt krijgt de vorm van een vijfhoek. Tezamen met de heraanleg zal Ri-ANT rioleringswerken uitvoeren onder het kruispunt.
De keerlus van tram 6 wordt verlegd en krijgt een nieuwe eindhalte aan het Generaal Robertsplantsoen. Op het plantsoen komt er een stadsrandparking met 195 parkeerplaatsen en enkele fietsenstallingen.
De werken aan het kruispunt worden in twee fasen uitgevoerd:
- De werken starten aan de zuidzijde van de VIIde Olympiadelaan richting kruispunt, de N177 (Boomsesteenweg) richting Brussel en de halve breedte van de N177 richting Antwerpen. De VIIde Olympiadelaan wordt daardoor doodlopend richting Olympiadekruispunt.
- In de tweede fase wordt het grootste gedeelte van het kruispunt aangepakt: een deel van de zijde aan de N177 (Boomsesteenweg) richting Antwerpen, de Jan Van Rijswijcklaan, de Jan De Voslei en de noordzijde van de VIIde Olympiadelaan richting Hoboken.
In totaal duren de werken een jaar en enkele maanden.
Op 4 mei 2012 werd het vernieuwde kruispunt in gebruik genomen.
|
|
|
|
|
|