home |
het eilandje |
fotogalerij archief |
de opbouw van het nieuwe eilandje |
|||
afgewerkt in opbouw toekomst | |||
sluitenfotogalerijhet MAS17 mei 2011: Officiële opening van het museum in aanwezigheid van koning Albert II, koningin Paola en meer dan 100 buitenlandse journalisten.13 mei 2011: Start van een vierdaags festival in aanloop naar de officiële opening. 8 mei 2010: Eén jaar voor de opening kon het publiek kennis maken met het afgewerkte gebouw. Op 11 mei 2011 gaat het museum officieel open. 10 mei 2009: openwervendag. Iedereen kan kennismaken met de ruwbouw van het MAS en het prachtige uitzicht op het dak 3 augustus 2007. De keldervloer is klaar en delen van de binnenstructuur worden neergezet. Er wordt verder gewerkt aan de ruwbouw. Het MAS wordt 60 m hoog en opent in het voorjaar 2010 2 mei 2007. Opening van het infopunt op de werf van het MAS 15 november 2006. De eerste paal voor de ondersteuning van het gebouw werd in de grond gebracht. 14 september 2006. Eerste steenlegging door o.a. minister-president Yves Leterme. Een speciale urn werd mee ingemetseld. 14 juli 2006. De Vlaamse regering bevestigde formeel haar engagement voor de financiering van het MAS. De kosten voor het MAS worden geraamd op 50,4 miljoen euro. sluitenfotogalerij Amsterdamstraatfotogalerij LondenstraatAs Londenstraat - AmsterdamstraatDe Londenstraat en Amsterdamstraat verbinden niet alleen drie verschillende wijken met elkaar, ze vormen ook een cruciale schakel tussen park Spoor Noord en de Leien langs de ene kant en de Scheldekaaien langs de andere kant Het Ontwerp:
De aanbesteding gebeurt eind 2009 De aanleg gebeurt in 4 fases: plan van de verschillende fasen
De stedenbouwkundige vergunning werd verleend op 8 januari 2010. Het betreft de heraanleg van de Londenstraat-Amsterdamstraat, van het zuidelijk deel van de Montevideowijk (Verbindingsdok Oost- en Westkaai, Kattendijkdok Westkaai, een deel van de Braziliëstraat en een deel van de Montevideostraat) en van de Nassaustraat. Concreet worden de desbetreffende straten opnieuw ingericht, inclusief de heraanleg van de riolering, het verwijderen van enkele bovengrondse constructies en de bouw van twee ondergrondse pompstations. De aanleg van de vrijliggende tramsporen zelf maakt echter geen deel uit van de vergunning; de Vlaamse overheid zal deze pas in een latere fase plaatsen. BraziliëstraatIn 2010 wordt gestart met de heraanleg van de Braziliëstraat:- de heraanleg van de rijweg gebeurt in kasseien - de voetpaden worden in platines heraangelegd - de aanplanting van bomen gebeurt zoals op de oude dokken. sluitenfotogalerijde Red Star gebouwenDeze industriële magazijnen worden een migratiemuseum. De drie gebouwen aan de Rijnkaai vormen een waardevol historisch complex en zijn een deel van het gemeenschappelijke geheugen
van de havenstad. De stad Antwerpen kocht ze in april 2005 om er een plek van te maken waar je stil kunt staan bij de emigratie
van destijds én bij de moderne invulling ervan. Voor de invulling wordt samengewerkt met het befaamde immigratiemuseum op Ellis Island in New York. Het gebouw zal zes à zeven miljoen euro kosten (raming in 2007). De werken starten in 2010 en het museum opent in 2012. werfverloop- Op 28 juni 2010 werd de eerste steen gelegd in het bijzijn van cultuurminister G. Bourgeois en cultuurschepen Heylen.- maart 2011: Start van de tweede fase: het restaureren van de gebouwen. - 28 april 2012 t/m 13 mei: Het red star line-festival laat de jaren'20 herleven in het toekomstige museum. - 13 mei 2012: Open wervendag. Iedereen kan kennismaken met de stand van de werken. - 29 augustus 2012: Het dak van de toren wordt gestort en de meiboom wordt geplant. - In januari 2013 wordt gestart met de inrichting van het museum. - Op 27 september 2013 was er de officiële opening. sluitenfotogalerijmontevideo pakhuizenZe werden opgericht in 1895 en hebben de typische "Shed"-daken die naar het noorden staan gericht, zodat de goederen, dozen met boter,
kaas, sigaretten,hesp, thee, koffie, enz. van het Engelse leger, minder snel zouden bederven. Tot de jaren 1950 werden ze nog als opslagplaats gebruikt sluitenfotogalerijShop krijgt nieuwe bestemmingOp de plek waar nu de Shop staat (op de hoek van de Braziliëstraat en de Rijnkaai), werd in 1937 het eerste aanwervingsbureau voor
scheepsherstellers opgericht. Het huidige gebouw, met zijn eigentijdse architectuur, dateert uit 1963. De Shop is
voor dokwerkers even legendarisch als 't Klein Kasteeltje destijds voor de legerrekruten. sluitenfotogalerijde kattendijksluisMaandag 2 febr 2009 start de renovatie van de kattendijksluis. De sluis verbindt binnen twee jaar opnieuw de Schelde met het Kattendijkdok. De Kattendijksluis werd in de jaren negentig gesloten, maar gaat nu opnieuw open omdat zeilschepen en jachten anders niet langer naar de jachthaven Willemdok en het Kattendijkdok kunnen varen. Ze geraken niet onder het geplande viaduct Lange Wapper van de Oosterweelverbinding.Tijdens de renovatie worden onder andere de sluisdeuren en hun aandrijfmechanismen vernieuwd, en komt er een beweegbare rolbrug om het autoverkeer op de Rijnkaai de sluis te laten oversteken. Ook de sluiswachtershuisjes worden gerenoveerd en opnieuw in gebruik genomen om de sluis te bedienen. De renovatie kost 17,6 miljoen euro. sluitenfotogalerijHet LimapleinVóór de Shop en de montevideopakhuizen zal de stad een nieuw plein aan het water aanleggen, het Limaplein, dat grotendeels autovrij zal zijn. Het plein krijgt een open karakter zodat het een ideale plek wordt voor evenementen. Ter hoogte van de Shop is er ruimte voor terrassen met zicht op het water en er is ook ruimte voor kunst. De heraanleg zal gebeuren in kwalitatieve materialen die de maritieme sfeer van Het Eilandje beklemtonen zoals platines en blauwe steen.sluitenfotogalerijde woontorensEind 2007 is men gestart met de bouw van de eerste twee torengebouwen aan de westkaai van het Kattendijkdok, langs de kant van de Londenbrug. De stad Antwerpen heeft een positief advies gegeven voor de bouwvergunning. In totaal komen er zes slanke torens van 60 meter hoog. Er komen vooral appartementen, verdeeld over 16 verdiepingen. Een ondergrondse parkeergarage zorgt ervoor dat de publieke ruimte langs het Kattendijkdok zoveel mogelijk vrij blijft. Deze werken moeten eind 2009 klaar zijn.Daarna start de bouw van de andere torens, telkens per twee. Het zal nog tot 2013 duren voordat alle werken afgerond zijn. (planning in 2009) Op 1 april 2011 werd de goedkeuring gegeven voor een 3de woontoren met een hoogte van 56,70 m en 15 verdiepingen. Het is ontwerp van de Londense architect David Chipperfield. Op de gelijkvloerse verdieping komt een commerciële ruimte, op de eerste verdiepingen komen kantoren. In de bijhorende ondergrondse parkeergarage wordt voorzien in 80 parkeerplaatsen. Er komen ook bergingen om fietsen te stallen die makkelijk bereikbaar zijn met een lift of een helling aangepast aan fietsers. In juni 2013 werd de bouwvergunning toegekend voor toren 4 (56 m hoog), 5 (54,72 m hoog) en 6 (55,25 m hoog). sluitenfotogalerijKattendijksluis - OostkaaiDe Oostkaai wordt een stadsboulevard:- een trambedding aan de oostzijde van de straat - tramhalte ter hoogte van het nieuwe Cadixplein - boomvakken - brede voetpaden en fietspaden langs beide zijden - aanleg oostzijde vanaf 2011 - later wordt de westzijde (kant van het dok) aangelegd. sluitenfotogalerijhet CadixpleinHet nieuwe Cadixplein komt op de plaats van de huidige parking van het douanegebouw gelegen tussen Napelsstraat - Cadixstraat - Oostkaai. Het wordt een plein dat 1,5 maal de Groenplaats zal zijn.Aanleg vanaf 2011 (planning in 2009) Op 1 april 2011 keurde het college de projectdefinitie goed voor het ontwerp van het nieuwe wijkplein Cadix. Zes krachtlijnen: 1. het centrum vormen van een levendige, gemengde woonwijk; 2. ingericht worden als de groene long van de wijk; 3. een plek worden om te vertoeven voor klein en groot; 4. het karakter van een havenwijk uitademen en een (fysieke) link met het water maken; 5. twee verschillende sferen meekrijgen; 6. het resultaat zijn van een proces op maat van de wijk. Rondom het plein komen er buurtwinkels en horecazaken. De aanleg van het plein is begin 2014 gepland. Voor het ontwerp van het wijkplein Cadix en de Napelsstraat loopt momenteel een Open Oproep via de Vlaamse Bouwmeester. Op basis van deze selectieprocedure worden vijf ontwerpteams gekozen, wat eind 2011 een laureaat zal opleveren. In de loop van 2012 wordt het ontwerp opgemaakt en goedgekeurd en in 2013 wordt het project technisch en administratief voorbereid. Oktober 2011Stad kiest ontwerper voor groen wijkplein CadixDe stad heeft een ontwerper gekozen voor het nieuwe wijkplein Cadix. De keuze ging uit naar het Brusselse bureau PT architecten. Het groene plein zal de wijk middels een ponton met het water verbinden en wordt een ontmoetingsplaats voor de (toekomstige) buurtbewoners. Het wedstrijdontwerp wordt eind dit jaar aan de buurt voorgesteld.De start van de werken is gepland begin 2014. sluitenfotogalerijde heraanleg van de cadixwijkDe heraanleg van de cadixwijk wordt vandaag (eind 2009) gepland vanaf 2012sluitenfotogalerijVoorstelling schetsontwerp heraanleg van de Rijnkaai (april 2012)
sluitenfotogalerijDe aanleg van de Madrasstraat en omgeving(juni 2012)De werken bestaan uit twee delen:1. De heraanleg van de Binnenvaartstraat en de restauratie van de kademuur van het Kempisch Dok.2. De heraanleg van Indiëstraat, Madrasstraat en omgeving ter voorbereiding van de nieuwe verkaveling. Begin augustus start het Havenbedrijf met de restauratie en stabilisatie van de kademuur van het Kempisch dok. In totaal nemen deze werken ongeveer 8 maanden in beslag. Ook begin augustus start een aannemer met bodemsanering en wegenwerken voor de heraanleg van de Indiëstraat, Madrasstraat en omgeving. Volgens de huidige planning duren deze werken tot april 2013. De werken gebeuren in 4 fasen :1. Bodemsanering ten noorden van de Indiëstraat ter voorbereiding van de toekomstige verkaveling op percelen C2 en D2.2. Rioleringswerken Madrasstraat en in de nieuwe straten in het verlengde van de Napelsstraat en Kempischdok- Westkaai; respectievelijk de Porto- en Piraeusstraat. 3. Bestratingswerken Madrasstraat. 4. Rioleringswerken in Indiëstraat en Binnenvaarstraat en bestratingswerken Indiëstraat sluitenfotogalerijnieuw havenhuisHet nieuwe Havenhuis moet er komen omdat het huidige gebouw aan de Entrepotkaai op het Eilandje te klein is geworden voor de 500 medewerkers. Het nieuwe gebouw gaat 50 miljoen euro kosten. De werkzaamheden starten op 1 oktober en zouden in 2015 klaar moeten zijn.Het nieuwe Havenhuis is ontworpen door het Britse bureau Zaha Hadid Architects. - 10 september 2012: eerstesteenlegging van het nieuwe hoofdkwartier van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. - okt 2012: start van de werken aan de nutsleidingen sluitenfotogalerijhet droogdokkeneilandPark met natuurlijke getijdenoever en ruimte voor evenementenOmschrijving (2011)Het Droogdokkeneiland bestaat uit een natuurlijke oever langs de Schelde en het achterliggende gebied van de droogdokken zelf en moet in zijn totaliteit benaderd worden. Waar de beschermde droogdokken nog volop voor havenactiviteiten gebruikt worden, vormt de Scheldeoever eerder een geheime uitwaaiplek voor de stad. Het nieuwe park tussen stad en haven zal worden uitgerust met een natuurlijke getijdenoever langs de Schelde en een parkzone met wisselende gebruiksintensiteit en ruimte voor tijdelijke evenementen.
sluitenfotogalerijde woontorensEind 2007 is men gestart met de bouw van de eerste twee torengebouwen aan de westkaai van het Kattendijkdok, langs de kant van de Londenbrug. De stad Antwerpen heeft een positief advies gegeven voor de bouwvergunning. In totaal komen er zes slanke torens van 60 meter hoog. Er komen vooral appartementen, verdeeld over 16 verdiepingen. Een ondergrondse parkeergarage zorgt ervoor dat de publieke ruimte langs het Kattendijkdok zoveel mogelijk vrij blijft. Deze werken moeten eind 2009 klaar zijn.Daarna start de bouw van de andere torens, telkens per twee. Het zal nog tot 2013 duren voordat alle werken afgerond zijn. (planning in 2009) Op 1 april 2011 werd de goedkeuring gegeven voor een 3de woontoren met een hoogte van 56,70 m en 15 verdiepingen. Het is ontwerp van de Londense architect David Chipperfield. Op de gelijkvloerse verdieping komt een commerciële ruimte, op de eerste verdiepingen komen kantoren. In de bijhorende ondergrondse parkeergarage wordt voorzien in 80 parkeerplaatsen. Er komen ook bergingen om fietsen te stallen die makkelijk bereikbaar zijn met een lift of een helling aangepast aan fietsers. In juni 2013 werd de bouwvergunning toegekend voor toren 4 (56 m hoog), 5 (54,72 m hoog) en 6 (55,25 m hoog). |