home |
eilandje |
fotogalerij archief |
een nieuwe kattendijksluis |
||
Maandag 2 febr 2009 start de renovatie van de kattendijksluis. De sluis verbindt binnen twee jaar
opnieuw de Schelde met het Kattendijkdok. De Kattendijksluis werd in de jaren negentig gesloten, maar gaat nu opnieuw open omdat
zeilschepen en jachten anders niet langer naar de jachthaven Willemdok en het Kattendijkdok kunnen varen. Ze geraken niet onder het
geplande viaduct Lange Wapper van de Oosterweelverbinding. Tijdens de renovatie worden onder andere de sluisdeuren en hun aandrijfmechanismen vernieuwd, en komt er een beweegbare rolbrug om het autoverkeer op de Rijnkaai de sluis te laten oversteken. Ook de sluiswachtershuisjes worden gerenoveerd en opnieuw in gebruik genomen om de sluis te bedienen. De renovatie kost 17,6 miljoen euro. zie ook fotoreportage |
De Kattendijksluis heeft een grote geschiedkundige waarde en sluit perfect aan bij de opwaardering van het Eilandje. Daarom worden de
historische karakteristieken zoveel mogelijk bewaard. Zo is er gekozen voor een rolbrug, zoals de oorspronkelijke brug, en zijn de sluisdeuren aan het bovenhoofd houten replica’s. Het was niet gemakkelijk een firma te vinden die dit werk in hout aankon. De meeste sluisdeuren worden vandaag immers in staal gemaakt. Een Nederlandse firma uit het idyllische dorpje Harlingen aan het Ijsselmeer in het noorden van Nederland, durfde de klus aan. Ambachtelijk werk De houten sluisdeuren vormen een uniek stukje ambachtelijk werk. De deuren zijn gemaakt aan de hand van tekeningen uit 1934, met hier en daar een aanpassing aan modernere tijden. Het gaat om 4 houten puntdeuren van Azobéhout. Deze tropische houtsoort komt uit West-Afrika en draagt het FSC-label, wat samengaat met verantwoord bosbeheerbeleid. Gegevens per deur:
Transport naar Antwerpen Maandagmorgen 14 juni 2010 zijn de houten deuren in het Nederlandse dorpje Harlingen uit de werkplaats naar de kade gebracht en met een hydraulisch systeem op een ponton geladen. Aan het einde van de middag begon het transport richting Antwerpen. De route gaat via de binnenwateren: Waddenzee, Kornwerderzand, IJsselmeer, Amsterdam-Rijnkanaal, Lek, Noord, Dordtsche Kil, Zuidhollandsdiep, Zuidvolkerak, Schelde-Rijnverbinding, Haven Antwerpen. Het transport is te volgen op de website www.marinetraffic.com via A.I.S. Dit is een volgsysteem dat standaard is geïnstalleerd aan boord van de duwboot Chelsea-B. De aankomst in Antwerpen wordt op donderdag 17 juni 2010 verwacht. Het lossen van de deuren is gepland op vrijdagochtend 18 juni. Montage van de houten deuren: precisiewerk Vanaf maandag 21 juni 2010 start de montage van de houten sluisdeuren. Daarbij worden de deuren met behulp van een zware telescopische kraan en duikers op hun plaats gezet en dan terug uit het water gelicht om dan met de hand te worden bijgeschaafd. Dit proces gebeurt een drietal keren waardoor de montage van de houten sluisdeuren ongeveer drie weken in beslag zal nemen. Ook stalen sluisdeuren De houten sluisdeuren komen aan het bovenhoofd van de Kattendijksluis, aan de kant van het Kattendijkdok. Aan het benedenhoofd aan de Scheldekant komen 3 paar stalen sluisdeuren: 2 paar ebdeuren en 1 paar vloeddeuren. Bij een vorige renovatie waren de oorspronkelijke houten deuren aan die kant van de sluis immers al vervangen door stalen sluisdeuren omdat de sluisdeuren aan deze kant van de sluis veel hinder ondervinden van de getijdenwerking van de Schelde. Op dinsdag 15 juni 2010 vertrekken de stalen sluisdeuren vanuit hun atelier in Wondelgem via het kanaal Gent-Terneuzen en de Schelde naar de haven van Antwerpen. Op woensdag 16 juni arriveren de deuren aan de Kattendijksluis, donderdag 17 juni worden ze er gelost. De montage van de stalen sluisdeuren is pas voorzien voor 10 augustus. De renovatie van de Kattendijksluis is een project van BAM, in samenwerking met Waterwegen en Zeekanaal NV. De aannemersgroep die de werken uitvoert is Roegiers/Depret – Victor Buyck Steel Construction – Egemin. |
|