home |
ANTWERPEN bijgeWERKT : de scheldekaaien |
fotogalerij archief |
fotogalerij |
||
12 november 2018 | ||
Heraanleg kaaiweg zuidDat is de weg op de Gerlachekaai vanaf de Verviersstraat, Ledeganckkaai en D'Herbouvillekaai tot aan de Kennedytunnel.
|
Verschillende fases
info: antwerpen.be |
|
29 januari 2016 | ||
DroogdokkeneilandHet definitieve ontwerp van het team van Van Belle & Medina Architects en Vogt Landscape Architects.
|
||
Definitief ontwerp heraanleg van de Rijnkaai Noord (feb 2014)Bekijk alle ontwerpschetsen (februari 2014)(www.antwerpen.be) |
||
start van de stabilisatiewerken aan de kaaimuur (augustus 2012) |
goedkeuring voorontwerp droogdokkeneiland. (16-07-2012) Maak kennis met het voorontwerp |
|
Voorstelling schetsontwerp heraanleg van de Rijnkaai (april 2012) |
||
- Een breed voetpad langs de kant van de stad - Een rijweg met één strook per rijrichting - Een trambedding met bufferstrook - Een dubbelrichtingsfietspad en voetpad aan waterzijde |
||
voorstel voor de heraanleg van de Rijnkaai-zuid impressie van de nieuwe Rijnkaai-noord na de heraanleg |
||
6,7 km lengte bij 100 m breed tussen Schelde en stadscentrum moeten heraangelegd worden. |
||
Reden- de stad beveiligen tegen overstromingen. Volgens het sigmaplan moet de waterkering verhoogd worden tot 2,25 m boven de' blauwe steen' .- Ook moet de kaaimuur dringend hersteld worden - Tevens wordt het publiek domein heraangelegd - en de stroom wordt terug aan de stad gegeven. Het winnende ontwerpteam: De laureaat van de Open Oproep is het team rond het Portugese landschapsbureau Proap. Proap gaat voor deze opdracht een samenwerking aan met het Leuvense architectuurbureau WIT en met het Italiaanse ingenieursbureau Idroesse. Arcoveneto, ook uit Italië, staat in voor de interne coördinatie van het team. De referenties die de teamleden kunnen voorleggen, zijn bijzonder overtuigend. Proap heeft heel originele en genuanceerde ontwerpen gemaakt voor parken en stadsdelen van uiteenlopende schaal, vooral in Portugal en Italië. Hun landschappelijke aanpak schept hoge verwachtingen voor de Scheldekaaien. WIT is als architectenbureau onder meer verantwoordelijk voor het provinciehuis in Leuven. Idroesse heeft dan weer ervaring opgedaan met waterkeringen in Venetië. Zij behandelen de technische vraagstukken voor de kaaien op een uiterst creatieve manier. De prijs van het winnend ontwerp bedraagt 241.800 euro. |
de planning5 mei 2006het stadsbestuur keurde de overeenkomst met de vlaamse overheid goed voor een open oproep 16 okt 2008 inspraakmoment met experts en vertegenwoordigers van bewonersgroepen en belangenverenigingen 1 tot 7 maart 2009 kaaien op tafel 19-20-21 maart 2009 de dagen van de kaaien. Voorstelling van het voorontwerp en bespreken van de resultaten van ‘kaaien op tafel’. tussen 15 februari en 3 maart 2010 kunnen buurtbewoners hun mening geven over het deelplan Sint-Andries - Zuid 28 maart 2010 definitief deelplan Sint-Andries - Zuid wordt voorgesteld in de Arenbergschouwburg. Waarschijnlijke start in 2011 met het gebied tussen zuiderterras en mexiconatie. Klaar tegen eind 2018 of nog later. Lees hier meer over de werken aan de scheldekaaien sedert 1803. |
|
het ontwerp (2009) |
||
Voorlopig plan is ingedeeld in 6 zones Zone noord: 1. Droogdokken 2. Oudste dokken 3. Schipperskwartier Zone centrum: 4. Oud centrum Zone zuid 5. Sint-andries 6. Oud en nieuw zuid Proap wil dat iedereen zich over de hele lengte van de kaaien veilig kan bewegen, te voet of met de fiets. Om de bereikbaarheid te vergemakkelijken wordt er nagedacht over watertaxi’s of -bussen, die mensen op vaste plekken langs de kaaien afzetten. Op de kaaien zelf, langs de rijweg, wordt het aanleggen van een tramlijn geopperd. Wat er met de rijweg zelf moet gebeuren, blijft in het voorontwerp voorlopig onduidelijk. Autovrij, autoluw of enkelrichting? zone noord.Wordt een parkzone met respect voor het oude stratenpatroon. Bevat o.a.Hangar 26/27 Loodswezen Marguerie schuilhaven Koolvliet In het noorden van Antwerpen moeten de Scheldekaaien uitgroeien tot een groen gebied met een ecologisch rivierenpark op het Droogdokkeneiland. De natuurlijke rivieroever zal worden verhoogd door er een natuurlijke dijk aan te leggen. Vanop die (wandel)dijk kan de Schelde bereikt worden en is er uitzicht op de binnenstad en de Scheldebocht. Aan de Rijnkaai staat er een waterfront gepland, dat het Eilandje met de oude binnenstad zal verbinden. De oude dokken en de Kattendijksluis moeten het maritieme karakter van de buurt in de verf zetten. Op deze plek zullen ook de oude hangars en de eveneens beschermde havenkranen een plaats krijgen. De bestaande gebouwen kunnen dienst doen als waterkering. Het is niet uitgesloten dat aan deze hangars nog gebouwen worden bijgezet. Ook aan het Loodswezen komt nieuwe bebouwing. Toch moet dit vooral een rustige en intieme plek worden. Het sas aan het Loodswezen kan een groen getijdendok worden, waar de wandelaars rustig tot aan het water kunnen wandelen. |
zone centrum (kaai 19 t/m 22)Steen en steenpleinCruiseterminal Hangar 22/23 antwerpen Nieuw ponton Wandelweg op waterniveau Het gebied tussen het Loodswezen en het Zuiderterras wordt mogelijk een veelzijdig en multifunctioneel gebied. Het uitgangspunt is dat de Antwerpenaar op dit deel dingen wil doen die in de binnenstad steeds moeilijker worden. Onder meer wandelen en feesten. Voor dat laatste wordt gedacht aan een evenementenplein en ook de hangars zouden dienst kunnen doen om overdekte activiteiten te organiseren. Ook tijdelijke installaties zijn mogelijk. Ook hier is bebouwing mogelijk, die tevens als waterkering kan dienen. Het zou dan wel uitsluitend om publieke gebouwen gaan en geen privéwoningen. zone zuid.Hier streeft men naar grotere diversiteit :- Parkgebied in overgang tot periferie - Open ruimte voor tijdelijke manifestaties - Park en ride zone - Zone voor maritieme activiteiten - Parkeerzone voor toering cars In het uiterste zuiden ter hoogte van Petroleum Zuid tot aan de D’Herbouvillekaai worden de kaaien zelf opgehoogd tot een heuvelachtig gebied. Dat vormt meteen de waterkering en doet dienst als wandelgebied. In dit gebied komt ook het nieuwe voetbalstadion, dat aansluit op de tot heuvels omgevormde kaaien. Er komt ook een logistieke zone waar bedrijven zich kunnen vestigen. De kaaien tussen Sint-Andries en het Zuid moeten een vrijplaats worden, waar de Antwerpenaar zijn eigen gangetje kan gaan. Hier geen bebouwing of andere constructies, maar een sobere ruimte. De kaaien worden afgeschermd van de drukke stad, zodat ze bij hoogtij eventueel kunnen overstromen. Verschillende hellingen moeten ervoor zorgen dat de stad droog blijft. Ter hoogte van het Zuid kan een groene parkstrip komen met eventueel een speeltuin of sportgelegenheid. Dit groene gebied zou aansluiten op de toekomstige woonwijk Nieuw Zuid. |
|
deelplan Sint-Andries en 't Zuid (2010)Een vaste waterkering beschermt de wijken tegen overstroming. Lees hier de invulling van het publiek domein. |
||
begin pagina |