home |
ANTWERPEN bijgeWERKT : de kanaalzone |
fotogalerij archief |
fotogalerij |
||
januari 2019 Brug van het sportpaleis te Merksem |
||
Begin 2019 wordt de Gabriël Theunisbrug volledig vernieuwd. De twee huidige bruggen worden vervangen door drie nieuwe bruggen. Twee bruggen voor het auto-, fiets- en voetgangersverkeer en een brug voor de tram. |
||
juni 2015 Ingenieur Menneslaan in Merksem |
||
Door de afbraak van de IJzerlaanbrug kunnen de lange aanloophellingen
naar de brug weggenomen worden. Een deel van deze ruimte maakt plaats voor de op- en afritten van de fietsbrug. In het andere deel, tussen de Campinia- en Taxandriastraat,
zal op lange termijn een ecowijk komen. Voor de aanleg van de Oosterweelverbinding wordt de ir. Menneslaan nog een aantal jaren ingezet als tijdelijke verbinding tussen de Vaartkaai en de
Groenendaallaan. Om de hinder voor de omwonenden zo veel mogelijk te beperken blijven de taluds van de IJzerlaanbrug grotendeels staan. Hierdoor kunnen de twee hondenweiden in gebruik blijven. |
||
< Zijde Ijzerlaan |
||
(dec 2014)Fietsen langs het AlbertkanaalIn afwachting van de definitieve aanleg worden op korte termijn een aantal maatregelen uitgevoerd om veilig fietsen langs het kanaal mogelijk te maken.De oude spoorweg langs het Albertkanaal, tussen de brug van den Azijn en de Pletterijstraat, wordt aangelegd als een comfortabel fietspad. |
||
Van 2007 tot 2014 worden 7 bruggen over het Albertkanaal aangepast en verhoogd tot 9,1 m. Het kanaal wordt verbreed en de royerssluis wordt gemoderniseerd. |
||
1. RoyerssluisGebouwd in 1907 en genoemd naar de Antwerpse stadsingenieur Gustaaf Royers.Ze is 180 m lang en 22 m breed en dient uitsluitend voor de binnenvaart van en naar het Albertkanaal en sinds kort voor de jachten in de jachthavens van Kempisch dok en Willemdok. Wordt nu volledig gerenoveerd en aangepast aan de moderne noden van het waterverkeer. 2. Noorderlaanbrug (2007-2009)Gerealiseerd van 2007 tot 2010De oude brug wordt vervangen door 2 nieuwe bruggen. De brug aan de kant van de ring is voor het openbaar vervoer, het andere brugdek is voor het gewone verkeer met 2 x 2 rijstroken. Aan de buitenzijde van elke brug is er een gescheiden voet- en fietspad. Lees meer ... 3. Spoorwegbruggen (2007-2010)Gerealiseerd van 2012 tot 2014De oude spoorwegbruggen worden aangepast in één brede brug zoals de boogbrug van de hst. 4. IJzerlaanbrug (2008)Nieuwe planning: 2015-2017De ijzerlaanbrug wordt afgebroken en vervangen door een brug voor voetgangers en fietsers. Door het verdwijnen van de brug kan ook het einde van de singel volwaardig aangepast worden richting Noorderlaan. De gewonnen ruimte gaat naar recreatie op een hellend gazon, een verhard plein en zelfs woonruimte. lees meer... |
5. Sportpaleisbrug (Theunisbrug 2007-2008)Het openbaar vervoer wordt strikt gescheiden van het andere verkeer. Een deel wordt voorzien voor tram en bus, het andere deel voor lokaal auto- en fietsverkeer. Er wordt nog aan een omleiding gedacht om het kruispunt aan het sportpaleis te ontlasten.Lees meer ... 6. Azijnbrug (Deurne Bal 2011-2012)Blijft bestaan voor alle soorten verkeer o.a. het vrachtverkeer voor beide kanaaloevers.In april 2009 begon eandis met het verplaatsen van alle gas- en electriciteitsleidingen rond de brug. Op 20 december 2009 werd de kabelbrug, dertig ton zwaar en daterend uit 1940, neergehaald. Lees meer ... 7. Kruiningenbrug (2012-2013)Er wordt een nieuwe fietsersbrug voorzien in het verlengde van de Kruiningenstraat in Schoten die Schoten-Deuzeld met Deurne-noord verbindt. De kruiningenbrug krijgt geen klassieke aanloophellingen. Wegens plaatsgebrek zullen de gebruikers via een trap, die in een opvallend nieuw gebouw verwerkt wordt, naar boven moeten8. Hoogmolenbrug (2012-2014)Wordt de verbinding tussen Merksem, Schoten en Deurne.9. Het AlbertkanaalDe verbreding laat nog op zich wachten. Eén van de oorzaken is dat men momenteel niet weet waar men met de baggerspecie naartoe moet. Wegens de waarschijnlijke vervuiling kan dit niet op de oevers gebeuren. |
'open oproep' |
||
Voor de bruggen over het Albertkanaal hebben BAM en Stad Antwerpen een Open Oproep gelanceerd. Via deze procedure werd het
architectenbureau uapS aangesteld. Dit bureau, uapS, formuleert een globale visie op vlak van architectuur en stedenbouw
voor de verschillende bruggen. De visie is enkel van toepassing op vier bruggen: * IJzerlaanbrug * Gabriël Theunisbrug * Deurne Balbrug * Kruiningenbrug IJzerlaanbrug De nieuwe IJzerlaanbrug wordt uitsluitend een brug voor voetgangers en fietsers. Hierdoor er ruimte voor groen en woonuitbreiding. |
Gabriël Theunisbrug ("Sportpaleisbrug") De brug blijft toegankelijk voor auto's, trams en bussen. Het kruispunt van de Minister Delbekelaan met de Frans de l'Arbrelaan wordt een gezellige toegangspoort tot Merksem. Deurne Balbrug ("Brug van den Azijn") De Deurne Balbrug tussen Deurne en Merksem staat garant voor veilig vrachtverkeer. De woonwijken worden van het drukke verkeer ontlast wat de leefbaar verhoogd. Kruiningenbrug Op de grens tussen Deurne en Merksem/Schoten komt aan de Kruiningenstraat een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug. Zo wordt een ontbrekende schakel in het fietsnetwerk opgevuld. |