home |
![]() |
ANTWERPEN bijgeWERKT : Dam |
![]() |
fotogalerij archief |
fotogalerij |
||
december 2019 Heraanleg Bredastraat, Kalkstraat en Smallestraat (vanaf 2020) |
||
![]() Na de verschillende werven worden de Bredastraat, de Kalkstraat en Smallestraat heraangelegd. |
||
fase 1 Bredastraat: van Hardenvoort tot Smallestraat jan 2020 tot zomer 2020 fase 2 Bredastraat: van Ijzerlaan tot Smallestraat mei 2020 tot oktober 2020 fase 3 Kalkstraat en Smallestraat oktober 2020 tot december 2020 |
||
oktober 2018 Lada-garage wordt afgebroken |
||
![]() De oude Lada-garage op de IJzerlaan gaat tegen de grond. Er komt een appartementsblok met 40 woningen. De meeste appartementen zullen tussen de 55 en 95 vierkante meter groot zijn. En bovenaan komen vier duplexappartementen van 180 vierkante meter.Het wordt een typische baksteenarchitectuur. Normaal gezien start de bouw begin 2019. |
||
februari 2018 Samberstraat wordt fietsstraatDe Samberstraat wordt heraangelegd als een fietsstraat, met rode asfalt, nieuwe parkeervakken en bomen. Er komt een verkeersdrempel om het autoverkeer te vertragen.De werken starten in de week van 5 februari en duren een kleine 3 maanden. Via een aaneenschakeling van passende fietsvoorzieningen zal men vanuit de Samberstraat via Park Spoor Noord en de Lange Dijkstraat kunnen doorfietsen naar de Gemeentestraat.
|
||
januari 2017 Woonproject 'delta'![]() Eigentijds wonen vlak bij Park Spoor Noord. De 56 wooneenheden van Delta bestaan uit verschillende woontypes met of zonder tuin: doorzonappartementen, stapelwoningen, Project Delta voorziet een rustig ligging aan een groen binnengebied en toch alle hotspots van Antwerpen binnen handbereik. |
||
|
||
mei 2015 Heraanleg IJzerlaan en omgevingOp 8 juni 2015 starten de werken aan de IJzerlaan en omgeving. De IJzerlaanbrug wordt in 2016 afgebroken om het Albertkanaal te verbreden. In de plaats komt er een brug voor fietsers en voetgangers. Aan de westkant van het kanaal zal de IJzerlaan grondig veranderen. Zo zal de Slachthuislaan in de toekomst beter aansluiten op de Noorderlaan en komt er een kanaal in de IJzerlaan dat het Lobroekdok verbindt met het Asiadok.www.antwerpen.be/ijzerlaan |
||
|
||
mei 2015 Woonproject 'koffienatie'POLO Architects nodigt u uit op openwervendag. De Koffienatie biedt ruimte aan 35 kwaliteitsappartementen met 1, 2 of 3 slaapkamers. |
||
|
||
mei 2014 Woonproject 'Nieuwe Kade'89 appartementen met ondergrondse parking naar ontwerp van Poponcini & Lootens. |
||
|
||
feb 2014 (dna) Scholencampus Hardenvoort opent in september 2015 |
||
Deze maand start de bouw van de scholencampus Hardenvoort. De basisschool Het Groene Eilandje en de eerste graad van het Stedelijk Lyceum Meir krijgen er hun nieuwe stek. De campus zal klaar zijn tegen september 2015, net op tijd voor het nieuwe schooljaar. | In totaal biedt het gebouw plaats aan 680 leerlingen, van kleuters tot leerlingen van de eerste graad van het middelbaar. Die laatste groep stroomt daarna door naar de tweede en de derde graad van het Stedelijk Lyceum op de Meir. De middelbare school spitst zich vooral toe op de richtingen "wetenschappen" en "techniek" | |
IJzerlaan(okt 2013)Tussen 2015 en 2017 komt er een betere aansluiting van de IJzerlaan ![]() |
Ook de scherpe bocht in de Slachthuislaan wordt aangepakt en het kruispunt met de Bredastraat wordt veiliger ingericht. www.antwerpen.be/ijzerlaan |
|
de lichttoren(sept 2011)Architect is bOb Van Reeth en zijn bureau AWG Architecten. Hij wordt 75 m hoog en bevat 144 flats. Eind 2011 begint de voorbereiding van de werf. Dat wordt complex want ook de parktoren en de voet van de Artesis hogeschool worden tegelijk gebouwd. De lichttoren ![]() In januiari 2012 begonnen de graafwerken. de parktoren(okt 2011)De ontwerper van de toren, die 70 m hoog wordt, is het Antwerpse Architectenkantoor ELD Partnership. De parktoren ![]() Op vraag van de stad werd het eerste ontwerp herwerkt, zodat er naast studio's voor studenten meerdere ruimere appartementen worden gebouwd. Heel specifiek is dat de ontwerpers erin zijn geslaagd om de eis van elke woonunit te voorzien van een terras, hebben aangegrepen om kwalitatieve en windluwe buitenruimte aan te bieden met panoramisch zicht op het Park. |
Artesis hogeschool(okt 2011)Tegen het academiejaar 2014 - 2015 staat op de hoek van de Noorderlaan en de Italiëlei de nieuwe Campus Noord van de Artesis hogeschool ![]() Campus Noord zal 9 aula's hebben, 49 standaard leslokalen, 12 pc lokalen, een bibliotheek, binnentuin en cafetaria. In de nieuwe campus zullen oa. de studenten bedrijfskunde, gezondheidszorg, technologie, lerarenopleiding en sociaal werk onderdak vinden. Het ontwerp van de nieuwe campus is modern: een hangend trapezium met veel glas, driehoekige ramen en een wandelbrug over de Leien. Indrukwekkend genoeg om op te vallen en al meteen de titel "nieuwe landmark voor de stad Antwerpen" te krijgen. Als alles volgens plan verloopt start de bouw van deze nieuwe campus in het voorjaar van 2012 en zullen in september 2014 de deuren openen. Kostprijs van deze nieuwe campus: 64 miljoen euro. |
|
|
||
januari 2009 : start van de 'Noordster'-toren.lees hier |
||
de WDT-loods |
||
De WDT-loods (werkplaats diesel tractie) wordt herbestemd tot een multifunctionele expohal. Het bestat uit 4 deelprojecten: 1. renovatie van de grote loods als evenementen hal voor kleinschalige evenementen. 2. renovatie van de bijgebouwen rond de grote loods als kantoren voor logistieke ondersteuning. 3. renovatie van de tussenloods als buurtsportloods. 4. een nieuwbouwsporthal op de plaats van de meest oostelijke loods. Planning: van augustus 2009 tot voorjaar 2011 |
Nieuwe benamingen voor de gebouwen in park spoornoord:shelter wordt platformhet opleidingsgebouw wordt boemel de WDT-loods wordt parkloods |
|
![]() |
||
Renovatie watertorens in Park Spoor Noord |
||
november 2008Een mooie landmark aan de oostelijke ingang van Park Spoor NoordDe prachtige watertorens aan de oostelijke ingang van Park Spoor Noord (ter hoogte van Schijnpoort) worden de komende maanden gerenoveerd. Momenteel zien ze er roestig bruin en een beetje verwaarloosd uit. Binnenkort worden ze in ere hersteld en zullen ze opnieuw schitteren aan de oostelijke punt van het park. De twee watertorens, elk met een volume van 365 m³ dateren van 1898. Ze werden vroeger gebruikt om stoomlocomotieven van water te voorzien. Dit tot eind jaren ’70 van vorige eeuw. De laatste decennia werden de watertorens niet meer gebruikt en een beetje aan hun lot overgelaten. Ze zijn sinds 1985 beschermd als monument en stadsgezicht om hun industrieel-archeologische waarde. Om ze te behouden en op een mooie manier te integreren in het park, werd beslist om de watertorens te renoveren. Architecten Pat Heylen en Karel Beeck maakten in opdracht van de dienst patrimoniumonderhoud een dossier op om de torens te restaureren. |
Na aanbesteding is de opdracht toegekend aan aannemer Brebuild. De kosten worden geraamd op
485.000 euro. De Vlaamse overheid subsidieert voor 60% en de provincie voor 20%. De renovatiewerken zijn begin november 2008 gestart en zullen ongeveer 150 werkdagen in beslag nemen. Tegen juni 2009, bij de opening van het tweede deel van het park, zouden de torens in ere hersteld moeten zijn De gevels van de beide torens zullen gerenoveerd en gereinigd worden, evenals de muurtjes errond. De koepels en het ijzerwerk worden gereinigd en opnieuw geschilderd. Overtollige begroeiing wordt gesnoeid of verwijderd. De torens worden afgesloten en zullen niet publiek toegankelijk zijn. 's Nachts zullen de watertorens verlicht worden met spots. Zo krijgen de watertorens opnieuw de uitstraling die ze verdienen en zullen ze een meerwaarde vormen als landmark voor het nieuwe park. fotogalerij |
|
begin pagina |