home |
kanaalzone |
fotogalerij archief |
<-- terug |
||
Noorderlaanbrug (2007-2009) |
||
Bij het graven van het Albertkanaal in 1935 werd de eerste Noorderlaanbrug gebouwd. In 1940 werd de brug vernield om de opmars van het Duitse leger te vertragen.
Na de oorlog kwam er een noodbrug die in de jaren '60 van de vorige eeuw werd verbreed en gemoderniseerd. De oude brug wordt nu (2009-2010) vervangen door 2 nieuwe bruggen. De brug aan de kant van de ring is voor het openbaar vervoer. Deze brug telt één rijstrook in elke richting en is uitgerust voor zowel bussen als (toekomstige) trams. Het andere brugdek is voor het gewone verkeer met 2 x 2 rijstroken. Deze brug wordt het eerst gebouwd. Aan de buitenzijde van elke brug is er een gescheiden voet- en fietspad. De overspanningen van de brug worden groter. Er is een middenoverspanning van ongeveer 80 meter over het Albertkanaal, plus een zijoverspanning van telkens 50 meter over elke oever van het kanaal. Op die manier komt er onder de brug meer ruimte vrij. De overspanningen worden ondersteund met open pijlers. Zo krijgt de brug een eleganter en lichter uitzicht. Ook zal er meer licht zijn omdat de twee bruggen apart van elkaar opgesteld staan. Er is tussen beide bruggen een opening van ongeveer 3,5 meter. Die zorgt ervoor dat het zonlicht de ruimte onder de brug verlicht en het terrein minder donker wordt. De verlichting bovenop de brug zal ook de zone naast de brug verlichten. Verder komt er extra verlichting onderaan de brug. Op die manier wordt het aangenamer om naast en onder de brug te vertoeven. aug 2007 start van de werken aan de nutsleidingen. Gasleidingen worden verplaatst en onder het kanaal doorgeperst. 25 februari 2008 start van de voorbereidende werken: afsluiten van één rijstrook en de bouw van een voorlopige brug voor voetgangers en fietsers. 11 mei 2008 het middendeel van de fietsersbrug over het kanaal wordt geplaatst. begin juni 2008 De Vaartkaai langs het Albertkanaal wordt onderbroken voor alle verkeer. juni 2008 Afbraak van de brug met het wegnemen van de overspanningen. vanaf aug 2008 opbouw van de nieuwe brug die duurt tot het voorjaar 2009. Na de bouwvakantie is de aannemer gestart met de bouw van de nieuwe kademuren onder de nieuwe autobrug. Als de nieuwe klaar zijn, worden de oude weggehaald en de grond ertussen afgegraven. van 16 jan tot 25 jan 2009 Plaatsen van de drie nieuwe brugdelen. 10 mei 2009 Tijdens de openwervendag, kon het publiek de nieuwe brug bezoeken. 16 mei 2009 Het eerste brugdeel richting stad werd opengesteld voor het verkeer. van 1 dec tot 13 dec 2009 Plaatsen van de drie nieuwe delen van de brug voor het openbaar vervoer. 18 juni 2010 Minister Hilde Crevits opent officieel de noorderlaanbruggen |
||